Sista april

Som lundabo, ung (jag ÄR det) men icke-student,  så är valborg ett intressant fenomen. Medan alla andra ägnar sig åt sillfrukostar, champagnegalopp, Stadsparkshäng och nationhopping står man mest förbryllad och tittar på.


Jag har varit student, men aldrig lundastudent, så hela Sista april-hypen är något av ett mysterium.  För mig är Valborg nåt man firade som kid, med bål, korvgrillning och familjen. Sen blev det kanske lite hemmafester när man var tonåring, men efter det, inte mycket Valborg alls. Så nu när man är mitt i det, men ändå utanför är det lite svårt att finna sin plats. Frågorna är många.


Ska man springa sådär? Och så ska de ska spruta champagnen på? Aha... men blir det inte rätt kladdigt och... ofräscht? Kan man inte dricka den istället? Nähä... Och så ska man börja festa klockan åtta på morgonen? Mhm och kryssa mellan asfulla gymnasiekids på väg till bajamajor i en överfull Stadspark? Och sen däcka kl sex på kvällen i någons korridorskök bland gamla nudelpaket och smutsiga tallrikar?
Men varför? Det bara är så. Jaja. Jaha.


Jag är för gammal för det här...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0