Wonderful Copenhagen

Igår tog jag och A tåget till Helsinborg och färjan över till Helisingör. Det var vi knappas ensamma om. Det var löningshelg och på onsdag är det valborg. Tydligen innebär det att ungefär hundratusen svenska medelålders människor vallfärdar till Danmark för at handla billig öl och fylla på barskåpet. Under de ynka tjugo minuter som båtturen tar MÅSTE alla hundratusen klämma i sig en pölse eller räkmacka på båten. Oavsett om de måste stå i kö i 19 minuter. Very strange.

image1

Sen åkte vi vidare till Köpenhamn. Solen strålade och vi strosade på Ströget. Jag handlade två blusar på COS och så tittade vi förstås på Illum och Illum bolig och Companys. Vi orkade inte bege oss till Nörrebro för secondhand browsing, utan gick till Nyhavn och åt frokosttallrik och drack öl på en uteservering. Hela hamnkanten var täckt av solande danskar och alla drack öl. I Sverige ska varenda människa ha en glass så fort solen tittar fram, här knäcker man några öl.

image2


Sommarlyckan fullständigt sköljde över mig och jag ville aldrig åka hem. "Det känns verkligen som man är utomlands" suckade jag lyckligt. "Det är du ju också" påpekade A nyktert. Han är inte skåning, han fattar inget. Köpenhamn är inte utomlands för oss, Köpenhamn är nästgårds, Köpenhamn är hemma. Åtminstone önskar vi det.

image3

image4


(Jag kisar i solen, tills jag hittade ett par solglasögon som funkade. Ett par för 69 DKK, det är inte bara öl som är billigt i Danmark trots allt.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0