Danskar och skåningar

Imorgon ska jag till Danmark på jobb och jag är lite orolig för hur det ska gå att intervjua danskarna. Tvärtemot vad en del tror så får nämligen inte skåningar danskan med modersmjölken. Även om en del hävdar det själva.

Jag var på en föreläsning i Helsingborg på danska för några veckor sedan och när dansken frågade om vi hände med så svarade snubben bredvid mig högt ?Ja, vi förstår danska bättre än stockholmska här nere?.
Ifall det är någon som lever under liknande villfarelser så kan jag bara säga:

Nej, det gör vi inte. Öuu uuää ååååoou är lika svårt för oss som för resten av er. Även om vi kanske har snappat upp ord som frokost, pølse, och Tuborg på våra många resor över sundet, back in the day när det var billigt i Danmark. Nu vet vi ju alla hur vår krona står sig mot den danska och så behöver vi inte säga mer om det.

image15


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0