Fru Gårman förstärker könsroller

Över oliver, soltorkade tomater, kronärtskockor och rödvin såg vi på This is England igår och avhandlade allt från Fru Gårman och sjuksköterskestrejken till den österrikiska mardrömslika historien.

Jag måste bara säga några saker om Fru Gårman, som jag tycker förstärker könsroller istället för att göra någon nytta.


image8

Jag tycker att det förlöjligar och förminskar jämställdhetsarbetet. Varför ska Fru Gårman ha kjol? Är det här 40-talet? Måste kvinnor ha kjol? Ska hon trippa fram på klackar och ha förkläde på sig och ett gäng ungar som hänger i kjolen? Varför kan inte Herr Går man vara könsneutral? En stiliserad bild bara. Jag har aldrig tänkt på figuren som Herr Gårman, utan Här-går-man.


Är det här något at lägga pengar, tid och energi på? Jag tycker det känns som ett steg bakåt, inte framåt. Kan man inte prata om sådant som betyder något istället? Sådant som gör skillnad? Kan vi inte börja med att fixa lika lön för lika arbete innan vi ger oss på trafikskyltar?


Jag såg att Hanna Fridén (nu på ny adress) också reagerat på Fru Gårman och uppmanar till att skriva på namninsamlingen. Det gör jag också.


Bild: Aftonbladet


Kommentarer
Postat av: sigge

Herregud, säger jag bara. Sånt här trodde jag bara man kunde läsa om på organet.se. Den tidningen är full av idiotier.

2008-05-02 @ 21:49:18
Postat av: Maria

Sigge- jag antar att du menar att Fru Gårman är idiotisk?! Isf håller jag med dig.

2008-05-02 @ 22:25:38
Postat av: Pelle

Håller med dig :) Om man skulle anse att dagens skylt är könsdiskriminerande så är det väldigt konstigt att man försöker åtgärda det genom att komplettera den med en ännu mer könsstereotypisk bild.

Den gamla bilden är i första hand en avbild av en människa och den som inte kan se en människa i den skylten utan enbart ett manligt kön är nog den som har störst problem med att se man och kvinna som jämlikar... Då är inte skylten problemet utan åskådaren.

2008-05-04 @ 12:09:35
URL: http://pelle.vox.nu/
Postat av: Maria

Vad bra Pelle, jag gillar när folk håller med mig:) Det är verkligen sant, att man endast kan tänka sig att den stiliserade bilden är en man, beror nog snarare på åskådaren än på bilden. Jag tycker det är väldigt tråkigt att det enda sättet kvinnor kan porträtteras 2008 är iförd klänning/kjol.

Fast ännu tråkigare tycker jag det är att jämställdhet fått en så undanskymd roll och att det då läggs energi på sådana här idiotier.

2008-05-05 @ 21:40:56
URL: http://colorama.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0