?Det borde vara dödsstraff på cykelstöld?

Ett par veckor efter att jag flyttade till Lund var det någon som stal min cykel. Jag kom ut på morgonen i lagom yrvaket tillstånd för att sticka till jobbet och cykeln var borta. Hjärnan fullkomligt frös och jag kunde för mitt liv inte förstå vad som hänt. Hade jag ställt den någon annanstans? Hade jag rent av glömt att cykla hem på den igår? Av någon anledning kunde hjärnan inte förstå att någon människa faktiskt skulle stjäla MIN cykel.

Cykelstölder är lika vanligt i Lund som folk med över 300 högskolepoäng, frackklädda människor mitt på blanka eftermiddagen och likvaka under sommarmånaderna. Det tillhör vardagen, helt enkelt.
En jobbarkompis till mig sitter dock inne på lösningen:

?Det borde vara dödsstraff på cykelstölder. Jag menar, de som begår mord eller andra grova våldsbrott, de är ändå så sjuka eller så desperata i sin handling att risken för att dömas till döden inte är avskräckande. Cykeltjuvar å andra sidan, de skulle kanske tänka om, ifall de visste att de kunde få sätta livet till?.

Och när man står där på morgonen och cykeln är borta, ja, då är man nästan benägen att skriva under på det.

image16

Kommentarer
Postat av: Saga

Jag fick ju min cykel stulen i Kalmar (Norrliden, vad annat kunde man vänta sig - om man ska vara fördomsfull), och trots att det var en skruttig gammal cykel som inte var värd många korvören gjorde det nästan fysiskt ont i mig att inte längre ha kvar min gamla trotjänare... Saknar den än idag, men nu har jag äntligen lyckats hitta en gammal tantcykel som är lika lätt att cykla på. Inte värd mycket den heller, men jag är livrädd för att den också ska bli stulen... Hoppas du får tillbaka din cykel (mirakel
kan ju hända, jag fick tillbaka en stulen cykel en gång)!

2008-05-25 @ 00:49:57
URL: http://konvertera.blogspot.com
Postat av: Maria

Saga: Japp, it sucks. Med tanke på att det var tre år sedan de snodde min cykel, får det nog betraktas som kört att få tillbaka den;)

Men jag fick i alla fall typ 3000 på försäkringen, och den cykeln jag köpte nu kostade bara 2500, så det får väl ändå räknas som okej, såhär i efterhand. Men min första cykel var förstås mycketmycket finare och bättre:(

2008-05-25 @ 08:28:53
URL: http://colorama.blogg.se
Postat av: Saga

Ah, det hade jag ju sett om jag hade läst inlägget ordentligt, står ju till och med i första meningen... Smart :)

2008-05-25 @ 10:23:49
URL: http://konvertera.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0