Sluta fota oss

De här mobilkamerorna gör mig tokig. Helt plötsligt är världen full av små minipaparazzis som kan föreviga vartenda steg man tar om de skulle vilja. Jag tycker det är sjukt respektlöst att fota och filma folk, utan deras tillstånd (särskilt om man tänker visa det offentligt). Något jag själv fick erfara idag.

Jag pendlar varje dag med tåg och idag satt det någon läskig gubbe på andra sidan gången. Jag kände att han stirrade på mig när jag satt och skrev på min laptop (jobbar på tåget) men försökte att ignorera för att inte uppmuntra till något samtal. Rätt som det är ser jag i ögonvrån hur han sticker fram ett föremål mot mig och säger:

-Titta här!
Jag tittar lite snabbt på displayen och ser ett foto av mig själv.
-Det är du, säger han jätteglatt.
-Okeeeej, säger jag och fortsätter skriva, men känner mig obekväm hela resan.

Jag borde givetvis ha kläckt ur mig något fyndigare än "okej", men jag blev helt ställd. Och undrar vad han egentligen ville att jag skulle säga?
"Tack"? "Vad fint"? "Nämen, hur hamnade jag därinne"?

image14
Bild på mig tagen med taskig mobilkamera (med eftermonterad och modifierad A-hand). Jag var med på't, annars är det inte okej, okej?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0